dissabte, de novembre 05, 2005

Directius o ases vestits

Després de llegir aquest post d'en J.M. Quintana i aquest altre d'en David Monreal veig que existeixen dos tipus de directius (es pot extrapolar a les persones en general, però m'interessa veure el joc directiu-treballador) segons el tracte que dispensen als treballadors que es troben a les seves ordres:
  1. Hi ha aquell que és humil i que encara que es trobi per damunt d'altres a l'escala jeràrquica de l'empresa tracta als altres de tu a tu, sense arrogància, com a companys i no com a éssers inferiors, que intenta aprendre d'ells (que s'hi pot aprendre i molt) i alhora ensenyar-lis coses, que sap que té un poder sobre ells però no l'aprofita indiscriminadament, que els hi té un apreci i vol que ells l'apreciïn per ell mateix i no per el càrrec que ocupa, en definitiva, una persona íntegre, honesta, respectuosa, conscient de la seva posició i de les seves responsabilitats, que sap mesurar les seva "força" quan ha de reprimir a qualque treballador.
  2. D'altre banda hi ha aquell que és arrogant, que s'aprofita de la seva posició per atemorir als seus inferiors, que no els hi té cap apreci i pensa que no tenen rés a dir en cap qüestió, que es pensa que està en possessió de sa veritat absoluta sigui quin sigui es tema tractat, que rebutja qualsevol acte provinent dels assalariats, que no reconeix quan aquests fa qualque cosa bé, en fi, una persona egoísta i egocèntrica com ella tota sola.
El primer tipus aconseguirà -segurament- al seu lloc de feina un bon ambient entre tota la gent, ja siguin directius o personal base, que repercutirà en un millor rendiment interior i en una millor imatge cap a l'exterior, es a dir, ho veuran els clients, els proveïdors...
En canvi, el segon a l'únic que pot aspirar és a tenir als seus treballadors enfadats i desencantats, desitjosos de canviar de feina, amb l'imatge que açò suposa cap a l'exterior.
Quina postura hem d'adoptar? Crec que no hi ha dubte.

, ,

divendres, de novembre 04, 2005

De hipotecas y libertad

Este post comenta que los tipos de interés siguen bajos (2%, la mayoría de la población está al tanto de ello), el ahorro de los españoles es negativo, las hipotecas cada vez ofrecen plazos de amortización más largos (lo que supone que lo que los ciudadanos ahorren durante mucho tiempo irá destinado al pago de estas hipotecas con lo que no podrán consumir, las empresas no podrán invertir...)...
Pero aparte de las consecuencias económicas que pueda tener esta situación en un futuro (¿que pasará cuando suban los tipos de interés?, que subirán cuando la economía alemana se recupere) yo veo un problema más de fondo en todo el tema: la libertad de los ciudadanos.
Vaya por delante que cada uno cuando firma una hipoteca sabe lo que está haciendo -se supone-.
Pero es que un individuo hipotecado para los próximos 30 o 40 años está hipotecando -desde mi punto de vista- su libertad, su derecho a elegir.
Me explico.
Quiero decir que ninguna persona hipotecada va a rechistar en su trabajo, ya que si lo hace corre el riesgo de ser despedido, y entonces, ¿cómo pagará la cuota de la hipoteca si no tiene ahorros? Quedaría en la calle si no paga, por lo que lo más seguro es que trague y no proteste.
Un trabajador por cuenta ajena ve una oportunidad de negocio y se plantea darse de alta como autónomo para montar su propia empresa. ¿Lo hará si está hipotecado para los próximos 30 años? Probablemente no, ya que montar una empresa conlleva riesgos y nadie se arriesga si se juega el techo.
Si nadie protesta, si nadie se arriesga, nadie invierte, no hay cambios, no hay innovación, no hay desarrollo, todo el mundo agacha la cabeza...
¿És esto lo que queremos? Yo no.
Aunque de momento no tengo necesidad de tener vivienda propia pero, si tuviese que hacerlo, en la situación actual ni me planteo hipotecarme (tal vez si fuese un poco más mayor lo vería de otra forma, no lo sé) y mucho menos cuando ya empiezan los movimientos que pueden indicar el pinchazo de la burbuja inmobiliaria.

, ,

Recapte

Me quedo gratamente sorprendido al enterarme mediante el blog de Enrique Dans de la existencia de la empresa Recapte. Esta empresa catalana se dedica al cultivo ecológico de frutas, verduras y hortalizas y las comercializa a mediante Internet, enviando cajas con los frutos que la huerta produce cada temporada a sus clientes, de forma que estos pueden consumir los mejores productos del campo en la ciudad -cosa que se agradece mucho-.
Una demostración más de la positiva unión entre avance y métodos tradicionales, tecnología y herramientas manuales, ciudad y campo.

,