dijous, de desembre 21, 2006

La publicitat de l'emoció

Darrerament han sortit al mercat dues noves operadores de telefonia mòbil: Orange i Yoigo. La primera ha estat resultat de la unió de negocis que ha realitzat la empresa mare, France Telecom, al unir baix una sola marca, Orange, a Amena i Wanadoo, entre altres. Cal dir que la oferta de serveis d'Orange, que és molt més global, ja que ofereix telefonia mòbil, fixa, televisió i internet, de moment no ha estat massa ben rebuda pels consumidors i ha perdut clients.
En canvi Yoigo, que ha sorgit de la compra per part de l'empresa sueca Telia Sonera de la quarta operadora mòbil a Espanya, anomenada Xfera, i que fins ara havia estat totalment inactiva, només ofereix serveis de telefonia mòbil. Però al contrari que Orange, sembla que el servei que ofereixen ha estat molt ben rebut pels consumidors.
Salvant les diferències estructurals i, possiblement, estratègiques de les dues companyies, m'agradaria resaltar el fet que, crec, ha estat clau en l'acceptació que les empreses han tingut per part de la gent: la comunicació.
Per una part, els anuncis en televisió d'Orange son, segons la meva visió, molt formals, corporatius, poc emocionants, no queden en la ment de la gent, no fa ganes tenir els serveis d'Orange... Els de Yoigo, en canvi, son juvenils, informals, graciosos, aferradissos, la seva cancioneta perdura en la memòria...
Vull dir amb això que la gent, independentment de les característiques del producte que s'ofereix, es sent molt més atreta per la comunicació emocional, diferent del que està acostumada a rebre, en contraposició a la comunicació més racional, més serena, que passa per davant i el sentiment del qui la veu no canvia.
És cert que, en molts de casos, la racionalitat a l'hora de pendre decisions ha de ser el sentiment a tenir en compte però, en moltes altres, les emocions juguen un paper molt important i aquest fet l'utilitzen perfectament alguns publicitaris per fer-nos sentir emocions que acaben resultant en decisions de compra que si s'haguessin analitzat de forma racional potser no s'haurien donat.
Quines decisions acaben resultant més positives per a les persones, les emocionals o les racionals? Quines tenen més força? Quines haurien de tenir més força?
Si algú llegeix el blog i vol opinar té la porta oberta i li estaré molt agraït ;)

3 Comments:

Anonymous Anònim said...

Tens tota la raó, Carles. Jo som client d'Orange-ex Amena i no m'agrada gens la campanya de publicitat que fan/han fet. Com bé dius, no estimula ni crida l'atenció: són anuncis sosos. Qui no recorda el mític anunci de "libre" amb la que es va donar a conèixer Amena? Allò va ser tot un èxit, fins i tot en vendes de discos.

12:37 p. m.  
Blogger Carlos said...

Si, realment Amena va entrar amb molta força gràcies a aquesta cançó i a l'alegria i jovialitat que transmetien els anuncis.
Jo crec que el problema radica en que el model de negoci d'Orange és molt similar al de Telefónica (imatge de gran corporació, seria, multiservei...) i possiblement aqui amb una Telefónica ja n'hi ha prou ;)

1:30 p. m.  
Blogger Toni Macías said...

Ep Carles, cuant de temps sense voret per aqui. Nomes dir que tot i que Yoigo pugui tenir tanta entrada, si no canvien rapidament, es quedaran sense ningu, donat que el servei es pitjor que pesim. A Eivissa si ets dins casa amb aquest operador, ja pots oblidarte de lo que es la cobertura, i cuan demanes una tarjeta, pot trigar mes de 3 semanes a funcionar, cosa que jo califico de pesima. Pro be, es una operadora jove, i a veure si sen ensurten. A veure si ens veim pronte, que encara et tenc que tornar un mando! xD
Vaigi be!

11:09 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home