dimarts, de gener 10, 2006

Menorca si, però...

Posiblement (segur) Menorca no és el pitjor lloc del món per viure, però crec que s'illa està encara molt enfora d'es lloc ideal, idíl·lic i fantastic que molts menorquins creiem (m'incloc perque moltes vegades també comet aquest error) que és. A una entrada de fa uns dies, en JM Quintana es demanava si viviem o no a una illa de primera i, interpreto, deixava caure que ni fer-hi prop.
Realment crec que sa nostra estimada Menorca es a dir, es menorquins, encara ha de recórrer molt de camí si vol convertir-se en una illa de primera. Entre les coses que crec importantíssimes i que s'han de millorar, implantar o renovar hi destacaría les següents:
  • Crec que es vital potenciar que els joves menorquins cursin estudis superiors. És una realitat a la nostra illa que una proporció molt elevada dels joves abandonen els seus estudis abans de començar sa Universitat i, en molts de casos, abans d'acabar s'E.S.O. atrets per un mercat laboral que proporciona nombroses ofertes, principalment durant sa temporada d'estiu. Des del meu punt de vista, es problema no es que es mercat laboral proporcioni moltes sortides per als joves, al contrari, açò és bo; el problema es que en el moment en el que els estudiants es troben amb que per poder seguir el ritme dels seus estudis han de realitzar un esforç major que el dut a terme fins aleshores prefereixen deixar-ho i posar-se a fer feina per sempre més, i generalment pocs anys després ja estan arrepentits de la seva caperruda decisió. És en aquest moment crític quan l'estudiant ha de rebre tot el recolzament dels pares, familiars i mestres.
  • No podem permetre que el fet d'estar a una illa limiti d'una forma tan grossa sa nostra mobilitat. El problema del transport té dues vessants: el transport de mercaderies i el transport de persones. El primer -transport de mercaderies- comporta un augment de preus respecte els preus que trobam a la península, fet que es pot justificar amb el fet de que sense transport no podriem disposar del producte per nosaltres mateixos. Podem dir així que el transport aporta valor al producte, res a dir idò, sempre que s'increment sigui raonable. Em sembla més greu però es tema d'es transport de persones. No crec que sigui just que a s'estiu totes ses companyies aeries venguin a Menorca una quantitat de vegades molt superior a la resta de s'any i, generalment, a un preu més car. Crec que s'hauria d'incentivar d'alguna manera que companyies com Vueling, que generalment oferten vols barats, volessin a Menorca tot l'any. Els principals perjudicats per aquesta situació són els estudiants (o les seves families, que generalment paguen el bitllet), els que per tractaments metges han de viatjar a fora i els empresaris que han de viatjar a fora per vendre els seus productes.
  • Crec que s'ha de dur a terme un canvi de mentalitat envers el turisme. No se si de tant xerrar-ne ja ni sabem el que volem. Supòs que cada empresari tindrà sa seva idea de turisme de qualitat, i no seré jo qui digui a ningur com ha de dirigir el seu negoci, però crec que si s'ha d'intentar fer les coses bé, cadascu al seu negoci, cercant sa tant esperada qualitat, oferint productes i serveis nous, intentant saber realment el que volen els nostres millors visitants, ser realistes i saber si els hi podem oferir. Està molt bé voler organitzar una mica ses coses d'es des Consell Insular mitjançant fundacions i demés, però crec que els empresaris tenen molt a dir si s'ho proposen.
  • S'ocupació masiva del litoral que provoca el rebuig d'aquest turisme de qualitat. Aquest fet va ser noticia fa uns dies al diari Menorca i crec que expressa clarament per on han d'anar els tirs en quant a concessió de llicencies per construir i demés formes de massificació del nostre limitat territori. El que es evident es que si destruim el nostre territori ens estem quedant sense el que crec que és el nostre principal fet diferenciador.
  • Falta de dinamisme, innovació i flexibilitat de les empreses. Llevat d'algunes honroses excepcions (Pons Quintana, COINGA, Domingo Marquès...), les principals empreses menorquines estàn relacionades amb el sector de la construcció -no estic diguent que ses principals empreses constructores menorquines no tenguin mèrit- i crec que aquest fet es bastant preocupant ja que, encara que crec que encara queden per fer algunes grans obres a Menorca (carretera general, port de Maó, dic ¿si o no?...), aquestes obres tard o prest s'acabaràn -esper que s'acabin-. I llavors que? Crec que també queda reflexada aquesta falta de dinamisme en el fet de que es principal patrocinador del Menorca Bàsquet sigui una empresa valenciana o que la major part de finançament provingui de diners públics.
Segurament hi ha molts d'altres factors o idees que poden ajudar a millorar sa nostra illa, els posam en comú?

Ahhhh!!, per cert, bon any nou a tothom!!

1 Comments:

Anonymous Anònim said...

por supuesto sr. Santonja, el paisaje es lo que determinará el turismo de calidad en un futuro....el proceso de urbanización y construccion salvaje del territorio español, ha desplazado a la agricultura (q n puede adquirir terrenos a precios asequibles), a la industria (q provoca el traspaso de capitales hacia una actividad más rentable y especulativa) y ahora le toca la turismo...cuyos intereses empiezan a chocar con los del sector de la construccion...sino pásese por Eivissa...illa des ciment

12:15 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home